APLIKASI PRINSIP-PRINSIP SKINNER DALAM BILIK DARJAH
- Pemberian
peneguhan yang positif seperti pujian, wang, kata-kata perangsang, hadiah,
token dan bintang bagi meneguhkan tingkah laku yang dikehendaki.
a) Sebagai contoh, guru memberikan Rahimah lima bintang
kerana berjaya
menghasilkan lukisan tercantik dalam bilik darjah.
b) Pemberian peneguhan mesti diberikan secara tekal bagi
menjamin ber-
ulangnya tingkah laku yang positif.
- Objektif
tingkah laku yang realistik dan penguasaan kemahiran secara berpering-
kat.
a) Guru memastikan objektif pengajaran yang ditetapkan
realistik dan tidak
terlalu tinggi atau terlalu rendah arasnya.Ia mesti
sejajar dengan kebolehan pelajar.
b) Guru juga perlu mengajar sesuatu kemahiran seperti
bermain bola sepak
secara berperingkat-peringkat (seperti burung merpati
bermain ping-pong)
supaya pelajar menguasai permainan tersebut dengan
lebih berkesan.
- Mengajar
pelajar membezakan persamaan dan perbezaan di antara dua situasi
yang berlainan, supaya mereka dapat membuat
generalisasi dan diskriminasi
dengan betul.
a)
Generalisasi
(i) Guru perlu mengamalkan prinsip generalisasi
dalam bilik darjah.
Pemindahan pembelajaran berlaku dari situasi A
kepada situasi B.
(ii) Generalisasi membawa maksud melakukan tingkah
laku yang sama dalam situasi yang berlainan.
(iii) Contohnya, sesetengah pelajar takut untuk
menghadapi peperiksaan
UPSR. Guru boleh menasihatkan pelajar tersebut
dan memberitahu
nya
bahawa dia akan menduduki peperiksaan yang hampir sama
dengan ujian bulanan.
(iv)
Oleh
itu, pelajar tidak akan berasa begitu takut kerana dia sudah
biasa membuat ujian bulanan.
b)
Diskriminasi
rangsangan
(i) Guru perlu memastikan bahawa pelajar memberi
fokus kepada
rangsangan yang betul dan dapat membezakan
rangsangan-
rangsangan yang lebih penting dalam
proses P&P.
(ii)
Sebagai contoh, guru boleh
memberitahu pelajar objektif
spesifik yang perlu dikuasai dalam sesuatu pelajaran.
(iii)
Maka
pelajar akan memberi perhatian yang lebih kepada
maklumat penting yang berkaitan dengan objektif
pelajaran.
(iv)
Ini
menunjukkan bahawa pelajar dapat membuat diskriminasi
antara maklumat penting dan kurang relevan.
- Pelajar boleh mempelajari dengan mengaitkan antara rangsangan dan
gerak balas.
a) Ini bermakna tingkah laku pelajar boleh dilazimkan
untuk gerak balas yang
diingini atau tidak diingini oleh guru.
b) Sebagai contoh, apabila guru masuk ke kelas
(rangsangan) pelajar berdiri
dan mengucapkan ” Selamat Pagi ” (gerak balas). Guru
pun memuji pelajar.
c) Tanpa arahan guru, pelajar akan terus melakukan
tingkah laku ini setiap
kali seorang guru masuk ke dalam bilik darjah.
- Rangsangan dan gerak balas diperkukuhkan melalui latihan.
a) Semakin kerap rangsangan dikaitkan dengan gerak balas
semakin kukuh
gerak balas terlazim.
b) Sebagai contoh, seorang pelajar diberi peneguhan
positif dalam bentuk
pujian untuk kerjanya yang kemas.
c) Kerja yang kemas akan berterusan, walaupun tiada
pujian daripada guru.
Pujian Kerja kemas Kerja kemas berterusan
d) Guru juga dapat meningkatkan tingkah laku
pembelajaran yang positif
dengan mengadakan perbincangan, projek dan aktiviti
kumpulan di kalangan
pelajar.
- Motivasi membangkitkan tingkah laku positif.
a) Guru perlu memotivasikan pelajar dengan ganjaran yang
sesuai sebelum
mereka dapat mengawal tingkah laku pembelajaran yang
dikehendaki
dalam P&P.
b) Sebagai contoh, guru perlu memberi motivasi seperti
dalam bentuk pujian,
hadiah, kata-kata perangsang dan sebagainya untuk
menbentuk tingkah laku
yang diingini.
c) Guru juga boleh meningkatkan motivasi pelajar dengan
menyediakan suasana
pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan.
- Penghapusan
a) Jika sesuatu tingka laku tidak diberi peneguhan ia
boleh dikikiskan secara
perlahan-lahan.
b) Sebagai contoh, guru boleh mengikiskan perasaan takut
yang dialami oleh pelajar
dalam situasi P&P.
c) Sebagai
contoh, jika perlu takut untuk membuat pembentangan di hadapan
kelas,
guru perlu meningkatkan keyakinannya secara berperingkat.
d) Pertama
sekali, guru membiarkan pelajar itu membaca kepada kumpulan
yang lebih kecil semasa dia duduk, kemudian semasa
dia berdiri.
e) Akhir sekali, baru pelajar itu diberi peluang membaca
di hadapan kelas.
f) Ini dapat menghapuskan perasaan takut yang dialami
oleh pelajar tersebut.
No comments:
Post a Comment