1.0 KONSEP
MASYARAKAT DI MALAYSIA
Menurut Kamus Dewan, masyarakat merupakan kumpulan manusia yang hidup
bersama di sesuatu tempat dengan aturan dan cara tertentu.
Kebudayaan tidak wujud tanpa
adanya masyarakat.Manusia merupakan anggota masyarakat yang bertanggungjawab
mencipta, mengubah, menokok dan melestarikan budaya,
menurunkannya dari generasi
ke generasi untuk jutaan tahun dalam peradaban manusia sedunia.
Proses mewariskan budaya
generasi yang menurunkan budaya dan generasi yang menerima budaya.
Kita perlu memahami konsep masyarakat
kerana untuk kelangsungan hidup, tiada pilihan lain melainkan
hidup secara bermasyarakat. Memahami cara hidup bermasyarakat dengan memahami
budaya masyarakat sendiri dan kaum lain dan memupuk kerjasama dalam masyarakat
sendiri dan lain.
Sebab perlu memahami konsep masyarakat dengan lebih jelas dan faham
bahawa manusia demi kelangsungan hidup tiada pilihan lain selain hidup
bermasyarakat. Manusia mesti faham sebaik mungkin cara hidup bermasyarakat. Memahami budaya
masyarakat sendiri dan masyarakat lain terus
memupuk kerjasama dalam masyarakat sendiri dan dengan masyarakat lain. Mengetahui
ciri dan sifat masyarakat kerana masyarakat adalah sesuatu yang dinamik.
Bangsa idaman berteraskan
hubungan etnik yang harmonis
dapat diukur berpandukan
3 perspektif utama iaitu kenegaraan, kewarganegaraan
dan kebangsaan. Semangat ini perlu ditanam dan dipupuk dalam diri rakyat demi
memastikan keutuhan
negara sebagai sebuah kumpulan social dapat ditanam melalui simbol-simbol keutuhan negara seperti
bendera Malaysia, lagu kebangsaan dan
Rukun Negara Malaysia.
Kewarganegaraan bangsa Melayu, Cina, India dan lain-lain dapat disatukan
melalui kewarganegaraan yang sama iaitu warganegara Malaysia. Kebangsaan dapat ditonjolkan
melalui kebudayaan kebangsaan yang merupakan penggerak dalam menyemarak dan menguatkan
semangat kebangsaan. Ini merupakan batu asas dalam pembentukan sebuah bangsa Malaysia.
1
Hubungan
antara ketiga-tiga aspek ini adalah bertimbal balik kerana masing-masing saling
menyokong dan menguatkan antara satu sama lain. Kebudayaan merupakan keseluruhan
cara hidup manusia. Penting dalam proses pembangunan negara di
Malaysia di mana keperibadian Malaysia harus dipupuk dalam usaha-usaha yang dijalankan
ke arah meningkatkan pembangunan sosioekonomi dan politik. Memerlukan penggemblengan dan
penglibatan semua lapisan masyarakat dalam satu proses yang berterusan.
Kebudayaan Kebangsaan adalah penting bagi sesebuah negara membangun dan
yang mempunyai penduduk berbilang kaum seperti Malaysia. Dasar ini nanti akan dapat menjadi
garis panduan dalam membentuk, mewujud dan mengekalkan
identiti negara di kalangan dunia antarabangsa. Peranannya melahirkan proses
interaksi, pengenalan, penyerapan dan penerimaan pelbagai unsur-unsur yang
sesuai kepada kebudayaan asas rantau ini dari pelbagai unsur-unsur kebudayaan
dunia.
Sistem Ekonomi Duaan
/Dualisme ekonomi. Perkembangan sistem ekonomi moden dan ekonomi tradisional
tidak seimbang.
Sistem pendidikan Sekolah Inggeris, sekolah Melayu, sekolah Cina dan sekolah
Tamil. Hubungan kaum baik dalam konteks “bercampur tetapi tidak bersatu”.Sistem
pendidikan kebangsaan dibentuk berasaskan keseragaman kurikulum, sukatan mata pelajaran
dan orientasi berteraskan kepada laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib.
Matlamat utama untuk menyatukan kanak-kanak daripada pelbagai etnik di
bawah satu sistem pendidikan kebangsaan dengan menggunakan satu bahasa tunggal
(Wan Hashim,1983). Akta Pendidikan 1957 bersetuju di atas prinsip sekolah
pelbagai aliran dan pengajaran dalam bahasa ibunda masing-masing dibenarkan.
Bahasa Melayu telah diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan, maka sekolah Cina dan
Tamil wajib mengajar Bahasa Melayu sebagai satu daripada matapelajaran pendekatan dalam matapelajaran sejarah,
geografi dan buku teks lain mestilah berteras Malaysia dan bukannya berteraskan
negara China dan India (John Lowe,1960).
2
2.0 PENDIDIKAN ASAS
PERPADUAN DI MALAYSIA
Malaysia sememangnya terkenal
dengan keharmonian penduduk berbilang kaumnya yang hidup aman dan damai. Kaum
yang terdapat di Malaysia ialah Melayu, Cina, India dan 27 etnik lain Di
kawasan Sabah dan Sarawak. Kepelbagaian kaum di Malaysia ini amat unit di bawah
satu kerajaan dan pentadbiran serta dasar yang menyatupadukan semua rakyat di
negara ini untuk kestabilan yang berterusan. Oleh itu, pelbagai dasar kerajaan
telah dan akan dijalankan dalam menjayakan misi negara ini.
Perpaduan merupakan satu proses yang
menyatupadukan anggota masyarakat dan negara keseluruhannya melalui ideologi
negara di mana setiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan
nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan bersama dalam kalangan mereka.
Perpaduan memainkan peranan penting dalam memacu kestabilan dan kemajuan negara. Sejak, sebelum dan selepas merdeka lagi, kerajaan telah memupuk semangat perpaduan dalam memakmurkan negara kita. Pelbagai dasar telah dijalankan untuk mencapai proses perpaduan ini. Tanpa perpaduan, kemajuan negara yang ingin dicapai untuk Wawasan 2020 tidak mungkin akan menjadi kenyataan kerana kerjasama diperlukan untuk menjana kemajuan dan mengekalkan perpaduan sedia.
Perpaduan memainkan peranan penting dalam memacu kestabilan dan kemajuan negara. Sejak, sebelum dan selepas merdeka lagi, kerajaan telah memupuk semangat perpaduan dalam memakmurkan negara kita. Pelbagai dasar telah dijalankan untuk mencapai proses perpaduan ini. Tanpa perpaduan, kemajuan negara yang ingin dicapai untuk Wawasan 2020 tidak mungkin akan menjadi kenyataan kerana kerjasama diperlukan untuk menjana kemajuan dan mengekalkan perpaduan sedia.
3.0 DASAR PERPADUAN DAN EVOLUSI PENDIDIKAN DI
MALAYSIA
Dalam
membentuk perpaduan kaum, kerajaan telah menjalankan dasar perpaduan supaya
rakyat Malaysia menjadikan dasar ini sebagai pegangan mereka dalam mencapai
perpaduan kaum yang harmoni. Dasar perpaduan boleh dicapai melalui dua cara
iaitu:
1.
Dasar Pendidikan : Falsafah Pendidikan Kebangsaan
2.
Akta Bahasa Kebangsaan: Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
3.
Dasar Kebudayaan Kebangsaan
4.
Sukan Sebagai Alat Perpaduan
3
Pada zaman British dahulu, sistem
pendidikan kita berpandukan dasar pendidikan British pada abad ke-19. Sistem
ini hanya dijalankan di Negeri-negeri Selat (Melaka, Pulau Pinang dan
Singapura). Negara kita dahulu terikat
dengan pendidikan yang dijalankan oleh penjajah iaitu British yang mementingkan
pendidikan untuk kepentingan mereka sendiri. Pada zaman itu, pihak British
memberi keutamaan kepada pelajaran Melayu dan Inggeris. Pendidikan untuk orang
Melayu diberikan untuk diberi jawatan rendah kerajaan sama ada sebagai kerani
atau guru. Pendidikan Cina dan Tamil dibiarkan berkembang secara sendirian.
Pendidikan ini dikenali sebagai pendidikan vernakular.
Dasar pendidikan kerajaan yang
mentadbir penting dalam membentuk perpaduan kaum di negara kita. Bermula dengan
Laporan Barnes ketika zaman penjajahan British dahulu sehinggalah ke Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang dijalankan kini. Berikut merupakan kronologi
dasar-dasar pendidikan kerajaan sejak dahulu, iaitu Pada peringkat permulaan,
kerajaan British telah memperkenalkan Laporan Barnes pada 1950 sebelum negara
ini ingin mencapai kemerdekaan. Tujuannya ialah supaya Tanah Melayu boleh
berkerajaan sendiri dengan perpaduan kaum yang berlaku. Tambahan pula,
tentangan kuat komunis pada masa itu menyebabkan British khuatir kaum-kaum di
negara ini akan terpengaruh dengan komunis sekaligus menyebabkan huru-hara. Persoalan besar yang dihadapi para pemimpin dan
pendidik selepas Perang dunia Kedua ialah mencari formula untuk melahirkan satu
masyarakat Malaysia yang bersatupadu, yakni masyarakat majmuk yang mempunyai
keazaman, kesanggupan dan kesediaan untuk hidup bersama dengan rukun dan damai
serta mempunyai kesedaran, keperibadian dan nilai-nilai sebagai rakyat Malaysia.
Satu cara yang penting untuk mewujudkan perpaduan di dalam sesebuah negara
ialah menerusi pendidikan.
Sistem Pendidikan Negara telah
mengalami evolusi penting sejajar dengan pembangunan dan kemampuan negara. Evolusi pendidikan ini telah melalui
lima fasa berikut, iaitu Zaman Pramerdeka (sebelum 1957),
Zaman Pasca Merdeka (1957-1970), Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990), Zaman
Dasar Pembangunan Negara (1991-2000) dan Zaman Dasar Wawasan Negara
(2001-hingga sekarang).
4
Zaman Pra Merdeka (sebelum 1957),
semasa
pentadbiran British, sekolah-sekolah di Tanah Melayu dipecahkan kepada empat
aliran iaitu Sekolah Inggeris, Sekolah Melayu, Sekolah Cina dan sekolah Tamil.
Setiap sekolah mempunyai bahasa penghantarnya sendiri dan kurikulum yang
berbeza di antara satu sama lain. Namun menjelang kemerdekaan timbul kesedaran
untuk mewujudkan satu sistem persekolahan. Beberapa jawatankuasa telah
ditubuhkan untuk mengkaji sistem persekolahan pada masa itu dan menghasilkan Laporan
Razak (1956) yang meletakkan asas bagi perkembangan sistem pendidikan untuk
memupuk perpaduan melalui Sistem Pelajaran Kebangsaan untuk semua. Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar utama serta kurikulum kebangsaan, sukatan
pelajaran dan sistem peperiksaan yang sama bagi semua sekolah.
Pada tahun 1979,
semakan semula pelaksanaan dasar pendidikan oleh Jawatankuasa Kabinet Mengkaji
Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979) yang menggariskan cadangan pendekatan dan
strategi baru untuk memantapkan sistem pendidikan. Pada tahun 1980-an, peluang
pendidikan untuk warganegara turut ditingkatkan dengan menambahkan kemudahan
fizikal dan infrastruktur terutama di luar bandar. Seterusnya Falsafah
Pendidikan Kebangsaan telah digubal pada tahun 1988 bagi memperteguh hala tuju
dan matlamat pendidikan negara. Falsafah ini menekankan pendidikan yang
menyeluruh dan bersepadu bagi membentuk pelajar yang seimbang daripada segi
jasmani, emosi, rohani dan intelek.
4.0 HUBUNGAN ETNIK
DI MALAYSIA
Malaysia telah
berjaya keluar daripada kumpulan negara mundur kepada negara sedang membangun
dan kini menuju ke arah status negara maju. (cita-cita dalam wawasan 2020).
Malaysia pernah melalui pelbagai peristiwa pahit yang menjejaskan hubungan
etnik sejak zaman penjajahan sehingga selepas merdeka. Peristiwa 13 Mei 1969 Daripada pengalaman
pahit tersebut, pengajaran penting yang diperolehi ialah, Kemajuan ekonomi
sahaja tidak lengkap sekiranya tidak disertai kestabilan politik. Kestabilan
politik sahaja tidak memadai tanpa pembangunan ekonomi yang seimbang. Pembangunan
ekonomi dan kestabilan politik perlu berjalan dengan lancar dan seimbang agar
tidak wujud kepincangan sehingga menimbulkan konflik.
5
Keseimbangan kaum melibatkan agihan habuan ekonomi yang saksama
serta perkongsian kuasa pemerintahan yang matang. Persoalannya apakah faktor
yang boleh membawa keseimbangan dan apakah perkara yang perlu dipertahankan
atau dipelihara untuk menjamin keseimbangan secara berterusan. Jawapannya ialah
usaha berterusan untuk memupuk dan mengekalkan hubungan etnik yang harmonis.
Peristiwa 13 Mei 1969 yang menyebabkan berlakunya peristiwa berdarah rusuhan
kaum Cina dan Melayu di Kuala Lumpur. Bermula sebelum tahun 1969 lagi semasa
Lee Kuan Yew memperkenalkan slogan ‘ Malayan Malaya’ sebelum keluar dari
Persekutuan Malaysia pada 1965. Parti Gerakan dan DAP memainkan isu perkauman
semasa pra-pilihanraya.
Pengajaran Peristiwa Berdarah 13 Mei 1969. Hal perkauman adalah
perkara yang sangat sensitif dan amat mudah jadi bahan pertikaian. Semua kaum
hendaklah dijaga dan ditadbir secara saksama. Kerajaan lebih menitikberatkan
perpaduan dalam kalangan rakyat. Kepentingan
Memahami Hubungan Etnik menjadikan
Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang kaum yang pernah
mengalami konflik etnik. Hubungan etnik berkait rapat dengan seluruh struktur
sosial masyarakat dan memberi pemahaman tentang darjah pluralisme sosial dan
kebudayaan, punca konflik serta sejauhmana struktur masyarakat bersifat
kolonial.
Hubungan etnik mencerminkan perkembangan sejarah dan kemampuan
sosioekonomi sesebuah negara. Hubungan
etnik mencerminkan darjah dan sumber ketegangan sosial dalam sesebuah
masyarakat. Melalui hubungan etnik juga dapat difahami mengenai prasangka dan
diskriminasi di sesebuah negara serta gambaran peranan faktor personaliti dalam
menentukan tingkah laku antara masyarakat. Hubungan etnik penting dalam
memahami mengenai kesan pengindustrian disesebuah negara. Hubungan etnik
mempengaruhi dasar sosial dan perancangan sosial sesebuah negara.
Usaha-usaha ke arah memupuk perpaduan nasional ialah dengan penubuhan
Jabatan Perpaduan Negara yang kini dikenali dengan nama Jabatan Perpaduan
Negara dan Integrasi Nasional / JPNIN), Pengenalan Rukun Negara dengan menyemai
ideologi Kebangsaan, DEB, Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Usaha Kerajaan ( top down )
sahaja tidak
6
memadai tetapi
mesti digenapkan dengan usaha yang berbentuk ( bottom-up ) menerusi
kerjasama dan sumbangan daripada sektor swasta, sektor komuniti dan semua parti
politik. Keharmonian Hubungan etnik di Malaysia tidak bergantung semata-mata
kepada keadaan berbaik-baik antara kumpulan kelas sosial yang berbeza
(pekerja/kelas menengah/golongan yang kaya daripada pelbagai kumpulan).
Hubungan Etnik merupakan satu ciri penting yang mencorak sistem sosial Malaysia
walaupun tahap perpaduan nasional di negara kita sukar diukur, namun negara
luar melihat Malaysia sebagai negara yang berjaya mewujudkan Hubungan Etnik
yang harmonis ditambah pula dengan adanya sistem pendidikan dan persekolahan
yang berkonsepkan teknologi maklumat atau ICT akan merancakkan lagi dunia
pembelajaran dan perpaduan kaum di Malaysia kerana semua maklumat senang dan
cepat diperolehi.
5.0 KEBAIKAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
DALAM MEMUPUK
KESEPADUAN KAUM DAN ETNIK DI MALAYSIA
Umum mengetahui bahawa terdapat dua
kesan dalam pelaksanaan sistem ini terhadap pembelajaran dan pengajaran di
dalam kelas. Kebaikan pertama ia akan menarik minat pelajar untuk meneroka
lebih lanjut pengetahuan sedia ada. Hal ini berbeza dengan sistem lama yang
lebih berjurus kepada buku teks semata- mata. Dengan sistem ini pelajar dapat
mencari sendiri maklumat- maklumat yang dapat menajamkan pemikiran mereka,
menambah ilmu pengetahuan dan mengekalkan asas perpaduan sedia ada antara
pelbagai etnik di Malaysia melalui sistem pendidikan yang sama.
Sebagai bukti sekolah bestari
menggalakkan pengunaan ICT dalam pengajaran. Oleh hal demikian pelajar dapat
meneroka lebih banyak maklumat menggunakan internet dan bahan- bahan bercetak
yang lain. Dalam menjelaskan perkara ini, Kementerian Pelajaran telah
menyediakan prasarana dan kemudahan yang lengkap bagi memastikan proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Kemajuan internet dihujung
jari ini menjadikan murid pelbagai kaum senang memperolehi pelbagai maklumat
terutamanya yang melibatkan kaum di Malaysia seperti latar belakang,
kebudayaan, adat resam dan keagamaan dengan hanya melayari internet dan suasana
pembelajaran yang sama di Malaysia.
7
Sebagai contoh
sekolah Seri Bintang Utara di Cheras telah dilengkapkan dengan 470 buah
komputer yang boleh digunakan oleh warga sekolah bagi sesuatu masa. Hal ini
memudahkan urusan pelajar untuk mencari maklumat tanpa perlu beratur panjang
atau menunggu giliran untuk mencari maklumat terutama pada mereka yang sering
menggunakan waktu rehat persekolahan untuk pergi ke pusat sumber atau meluaskan
masa untuk berehat sambil mencari maklumat. Semua pelajar tanpa mengira kaum
dapat berkongsi maklumat dan kemahiran menerusi ICT dalam sisitem
pendidikan sekolah yang sama. Keadaan
ini dapat memupuk semangat perpaduan antara kaum sejak awal kanak-kanak lagi.
Proses pembelajaran dan pengajaran akan
menjadi lebih menarik kerana pelajar hari ini sudah bersiap sedia dan mempunyai
pengetahuan sedia ada yang baik. Hal ini memudahkan tugas guru dalam
menyampaikan maklumat kepada proses pembelajaran dan pengajaran disekolah.
Pembelajaran akan lebih berpusatkan kepada pelajar dan guru berfungsi sebagai
fasilitator semata-mata. Sistem pembelajaran yang berorientasikan teknologi
maklumat menarik minat pelajar untuk meneroka pelbagai maklumat baru. Kesan
kebaikan lain dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas ialah had
tugasan yang terusun dan sistematik kepada tenaga pengajar dalam mencari
pelbagai bahan dan untuk memulakan pengajaran dan pembelajaran. Semua maklumat
tentang kaum, etnik dan akademik senang diperolehi pada bila-bila masa sahaja.
Dengan ini masyarakat berbilang kaum akan lebih memahami budaya kaum lain untuk
saling menghormati.
Kesediaan pelajar untuk memulakan
pelajaran pada tahap yang baik akan meningkatkan motivasi guru untuk menjadikan
pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Berbanding dengan sekolah
harian biasa yang rata- rata pelajarnya belum bersedia untuk memulakan
pelajaran dan agak liat untuk berusaha dalam mencari maklumat yang perlu
diketahui sebelum memulakan pengajaran. Dengan ini guru perlu menjalankan
teknik koperatif bagi memudahkan pelajar berbincang sesama mereka mengenai
topik tersebut. Proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih tersusun
dan menarik. Semua pelajar akan belajar dan menguasai proses pembelajaran
8
yang sama tanpa mengira kaum. Hal
ini menggalakkan perpaduan kaum terus diamalkan di Malaysia dari semasa ke
semasa.
Dalam sistem pendidikan juga para
pelajar sentiasa terdedah dengan pelbagai tugasan. Tugasan yang tersusun yang
diberikan oleh guru akan menjadikan murid mudah memberi fokus dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini akan menjadikan menjadikan pelajar-pelajar
lebih berdikari dan menyiapkan pelbagai tugasan secara bersama tanpa mengira
kaum. Mereka menguasai kemahiran, memperolehi ilmu dan pengetahuan secara
bersama semasa menyiapkan sesuatu tugasan tersebut. Hal ini baik untuk perpaduan
kaum diperingkat awak remaja semasa menjalani proses pendidikan di sekolah.
Pengurusan yang tersusun amat
dititikberatkan dalam menjamin kecukupan sumber tenaga pengajar bagi
meringankan dan memudahkan tugas guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Dengan ini pelajar juga akan mudah menerima input- input daripada guru dengan
berkesan. Guru juga akan sentiasa
memberikan input yang terbaik semasa proses pengajaran dan pembelajaran ini.
Hal ini dapat menjadikan proses tersebut berjalan dengan baik. Kelebihan yang
seterusnya kepada sistem pembelajaran hari ini ialah semua murid tanpa mengira
kaum berupaya belajar mengikut keperluan, kebolehan dan gaya pembelajaran masing-masing
mengikut tahap kecedasan yang berbeza seperti yang dibuktikan oleh Howard Gardner
iaitu ialah kecerdasan logik- matematik, vebal- lingusistik, kinestatik, ruang
visual, interpersonal, intrapersonal, naturalis dan eksistensialis.
Sistem pendidikan guru yang sistematik
dan teratur akan mengurangkan beban guru untuk merancang program kecemerlangan
kepada pelajar-pelajar mereka selain daripada menjadikan guru- guru ini lebih
bertanggungjawab dalam melaksanakan tugasan dengan lebih baik. Ibu bapa akan
terlibat sama dalam menentukan program pembelajaran anak-anak mereka di sekolah
atau institusi pengajian tinggi. Mereka juga akan membantu guru-guru yang
memerlukan bantuan dalam menjalankan aktiviti-aktiviti dalam dan luar bilik
darjah serta lawatan sambil belajar. Sistem pendidikan sedemikian akan
menggalakkan pembelajar yang lebih efisien di Malaysia.
9
Guru sentiasa
mengadaptasi kurikulum kebangsaan yang luas dengan melihat keperluan dan
kebolehan murid supaya selaras dengan pengalaman dan pengetahuan sedia ada murid.
Kaedah pengajaran guru disekolah biasanya lebih berpusatkan kepada guru dan
murid. Perkara ini menggalakkan kebebasan pelajar untuk memberikan idea atau
pendapat masing- masing. Pelajar mempunyai pandangan serta pengalaman tersendiri
yang mereka lalui sebelum ini.
Hal ini akan
merancakkan lagi sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah untuk semua kaum
kerana idea dan kebolehan semua pelajar dapat dikembangkan di sekolah secara
bersama. Sebagai contoh pelajar sudah mengetahui bagaimana hendak mengendalikan
sesuatu bahan atau alatan seperti komputer riba. Ramai pelajar sudah tahu dan
mendapat pendedahan menggunakan komputer. Keadaan ini akan menyenangkan guru untuk
mengajar mereka kemahiran menggunakan komputer.
6.0 KELEMAHAN SISTEM
PENDIDIKAN NEGARA DALAM MEMUPUK
KESEPADUAN KAUM DAN ETNIK DI MALAYSIA
Apa pun, kita menyedari kesan nyata daripada kepincangan sistem
pendidikan negara sudah jelas iaitu wujudnya fenomena pengangguran dalam
kalangan siswazah akibat tidak tahu memanfaatkan ilmu yang diperoleh. Masalah
itu berlaku kerana sistem pendidikan dikekang birokrasi sehingga sukar berubah.
Jelaslah sistem pendidikan yang ada sekarang, melahirkan pelajar yang hanya
tahu menjawab soalan tetapi tidak boleh berfikir. Kesannya, pelajar
berlumba-lumba ke kelas tuisyen dan meninggalkan aktiviti kekeluargaan dan
kemasyarakatan. Ini juga akan membantutkan usaha untuk mengekalkan perpaduan di
negara kita.
Sistem pendidikan sedia ada telah membazirkan banyak sumber pendidikan,
justeru tidak efektif dalam pembentukan bakat profesional yang sanggup dan
mampu menghadapi masalah globalisasi pada abad ke 21 ini. Sistem pendidikan
negara kita juga memusatkan (centralized)
juga menyebabkan kandungan pendidikan diputar belitkan dibawak faktor politik.
Banyak dasar-dasar pendidikan diputuskan bukan atas dasar pendidikan. Ini akan
melahirkan masyarakat yang tidak adil
10
seperti
kekurangan guru sekolah aliran Cina dan Tamil. Keadaan ini juga akan
merenggangkan hubungan antara kaum sedikit demi sedikit yang akan merencatkan
perpaduan kaum di Malaysia dalam jangka masa panjang dan boleh mengikis adat
dan kebudayaan asal sesuatu etnik di Malaysia secara sedikit demi sedikit.
Ada juga masyarakat dan pihak pentadbiran pendidikan birokrasi yang menganggap
peperiksaan sebagai piawaian utama pengajaran guru dan pentadbiran pengetua
atau guru besar disesebuah sekolah. Fungsi peperiksaan telah disalah ertikan
dan guru-guru serta pihak sekolah dipersalahkan jika anak-anak mereka tidak
cemerlang dalam peperiksaan. Masalah ini menghantui hampir semua kaum dan etnik
dinegara kita sama ada di Sekolah Kebangsaan, sekolah Cina mahupun sekolah
Tamil. Kementerian Pelajaran Malaysia sehingga kini masih enggan mengemukakan
rancangan penilaian alternatif ekoran pemansuhan peperiksaan dan lebih banyak
butir-butir berkenaan pelaksanaan membangkitkan kekhuatiran bahawa cara
penilaian baru mungkin akan memberikan kesan kepada corak kebudayaan dan bahasa
pengantar serta bahasa pentadbiran di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil.
7.0 CADANGAN MEMUPUK KESEPADUAN KAUM DAN
ETNIK DI MALAYSIA
Kementerian
Pendidikan Malaysia juga harus mengumpul maklumat dan pendapat rakyat dan
masyarakat dan mengumumkan rancangan alternatif mereka selepas itu dengan
butir-butir pelaksanaanya dan memberikan masa yang seseuai untuk membolehkan
pelbagai lapisan rakyat membicangkannya.
Dengan ini rakyat akan memahami pelaksaan rancangan alternatif dengan
lebih
jelas
dan tidak akan terkeliru. Pendidikan masih lagi menjadi objektif utama manakala
sistem pentaksiran menjadi sampingannya.
Kementerian Pendidikan Malaysia juga perlu mengadakan satu jadual masa
bagi melaksanakan rancangan alternatif yang membolehkan masyarakat membuat
persediaan yang cukup ketika melaksanakan rancangan baru, khususnya latihan guru dan peruntukan kursus ke seluruh
11
negara.
Reformasi ini harus dilaksanakan secara beransur-ansur dengan Guru Besar diberikan kuasa autonomi
untuk melaksanakan disekolah masing-masing.
Guru juga harus lebih profesional dan bijak untuk melaksanakan apa yang
diarahkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Program dan kursus tertentu
seperti Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) di Institut Pendidikan Guru
Malaysia (IPGM) perlu dikaji semula untuk mengelakkan pelatih memilih kerjaya
ini kerana terpaksa sebab sukar mendapat pekerjaan lain di luar sana.Sikap
tidak minat menjadi guru ini memaksa mereka menjadi guru yang hipokrit dan ini
semestinya akan menggagalkan visi dan misi kerajaan dan lebih buruk lagi akan
memberi kesan negatif kepada pelajar dan kualiti pendidikan untuk jangka masa
yang panjang.
Guru-guru yang kurang meminati kerjaya ini juga mungkin mempunyai
prejudis perkauman yang kuat. Pihak Kementerian Pendidikan dan kerjaan juga
harus mengadakan satu mekanisme penyingkiran sejak awal dengan memindahkan
mereka ke badan-badan kerajaan yang lain untuk memelihara dan meningkatkan
profesionalisme peguruan daripada dirosakkan oleh individu bernama guru yang
sememangnya tidak berminat dan tidak layak menjadi guru walaupun mereka
memiliki pencapaian yang baik dalam penilaian dan peperiksaan.
Berdasarkan prinsip keadilan sosial, maklumat sistem pendidikan nasional
ialah untuk mencapai satu masyarakat yang lebih adil, bukan memburukkan
ketidaksamaan antara masyarakat. Pengagihan sumber pendidikan harus lebih
teliti peluang pendidian kanak-kanak menengah dan rendah termasuklah pengagihan
sumber dalaman sekolah seperti cara penyusunan bilik darjah dan pengagihan
guru-guru. Keadaan ini memungkinkan wujudnya semangat belajar tanpa mengira kaum
dan kebolehan pelajar.
Sistem Pendidikan Nasional harus di desertasikan. Kerajaan perlu
meletakkan kuasa pendidikan, menyelaras sistem birokrasi yang rigid di samping
mengurangkan simpton ketidak adilan dalam pendidikan. Kementerian Pelajaran
tidak harus mempolitikkan dasar tersebut dan menghormati pendapat profesional
pendidikan.
12
Bagi SJK Cina dan Tamil, merujuk kepada prinsip hak asasi pendidikan,
Kementerian Pelajaran perlu menghormati niat ibu bapa komuniti tersebut
menjamin bahawa segala perubahan dasar tidak akan mengubah ciri-ciri
kebudayaan, bahasa pengantar dan bahasa pentadbiran di SJK Cina dan Tamil.
Pendidikan dan peperiksaan bukan sahaja masalah antara pelajar dan guru
ataupun prestasi guru besar dan sekolah, tetapi juga masalah budaya sesuatu
masyarakat. Satu pakatan reformasi pendidikan terdiri daripada ahli pakar
akademik, pendidik, ibu bapa dan ahli masyarakat duduk semeja membincangkan
masalah pendidikan negara dan memantau rancangan pelaksanaan atau pemansuhan sesuatu
peperiksaan dalam sistem pendidikan negara hari ini dengan mengkaji dan mengambil
kira sistem pendidikan negara sebelum ini. Kementerian Pelajaran dan pelbagai
lapisan masyarakat khususnya pertubuhan pendidikan harus mengusulkan konsep
pendidikan yang betul. Ini adalah kerana ibu bapa ialah golongan yang paling
berpengaruh dalam menjayakan atau mengagalkan sesuatu reformasi pendidikan yang
dilaksanakan.
8.0 KESIMPULAN
Pendidikan
memberi kesan secara mendalam kepada aktiviti manusia dalam semua bidang kerana
ia satu proses berterusan dan inovatif yang membantu membangunkan potensi individu
untuk kebaikan dan kemajuan sesebuah negara. Oleh sebab itu misi pendidikan
negara seharusnya meningkatkan potensi seseorang individu, mengembangkan kebolehan,
menganalisis dan memotivasikan keyakinan dan kebolehan jasmani, rohani dan
mental individu yang dunamik,berinisiatif serta memberikan kebaikan kepada
individu dan masyarakat.
Dari segi keadilan sosial, semua individu dari pelbagai kaum dan bangsa
harus diberi peluang pendidikan yang saksama untuk semua rakyat dan bukan untuk
sesuatu golongan yang dianggap elit sahaja. Pendidikan sekarang yang
berorientasikan peperiksaan semata-mata banyak mengorbankan masa hadapan
kebanyakan kanak-kanak di Malaysia tanpa mengira kaum.
13
9.0 RUJUKAn
BUKU
Abdullah Sani Yahaya (2003). Perkembangan Pendidikan di
Malaysia. Bentong, Pahang: PTS Pub & Distributor Sdn. Bhd.
Amir Hasan Dawi, 1999, Penteorian Sosiologi
Dan Pendidikan, Quantum Books, Tanjung Malim.
Dr. Zaid Ahmad, Dr. Ho Hui Ling dll.
(2006). Hubungan Etnik di Malaysia.
Oxford Fajar Sdn Bhd: Selangor.
Fadzilah bt Abdullah (1996). Dasar Pendidikan Kebangsaan. Kuala
Lumpur: As Noordeen.
Hussein Hj. Ahmad, 1993, Pendidikan dan
Masyarakat, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Kamus Dewan, Edisi ketiga, 1996
Laporan Jawatankuasa Kabinet (1984). Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran.
Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia.
Mohd Salleh Lebar, 1998, Pengenalan Ringkas
Sosiologi Sekolah dan Pendidikan, Thinker’s Library Sdn.
Bhd, Selangor
Shamsul Amri Baharuddin. (2009). Modul Hubungan Etnik. Pusat
Penerbitan Universiti: Kuala Lumpur.
Sheela Abraham (1993). Sejarah Perkembangan Negara. Kuala
Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Sufean Hussin (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia. Teori dan Analisis.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Sufean Hussin, 1996, Pendidikan Di Malaysia
– Sejarah, Sistem dan Falsafah, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala
Lumpur.
Tajul Ariffin Bin Nordin (1993). Perspektif Falsafah dan Pendidikan di Malaysia.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Tengku Anuar (1990). Pengetahuan Kenegaraan Malaysia. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.
As salam .. izinkan sya copy sebagai bahan tesis n rujukan. tq
ReplyDeletesilakan
Deletemohon izin sbg rujukn
ReplyDeleteAssalamualaikum. En dzidan saya mohon copy umtuk rujukan assingment. Terima Kasih.
ReplyDeleteMohon diambil sebagai rujukan assignment Hubungan Etnik En dzidan..
ReplyDeletesalam. mohon izin diambil rujukan assignment. terima kasih :)
ReplyDeleteSalam...minta izin untuk dijadikan rujukan
ReplyDeleteTerima kasih tuan
salam. boleh terangkan kesan intregrasi budaya dalam institusi
ReplyDeletependidikan?
Assalamualaikum , minta izin utk rujukan. terima kasih :)
ReplyDeleteassalamualaikum.. minta izin utk rujukan ye. tq
ReplyDeleteassalamualaikum.. minta izin utk rujukan ye. tq
ReplyDeleteAssalammualaikum Tuan, saya mohon izin sebagai rujukan. Terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum..Saya mohon izin sebagai rujukan ya..terima kasih
ReplyDeleteAssalamualaikum tuan. Saya mohon izin menjadikan sumber ini sebagai rujukan. Terima kasih tuan.
ReplyDeletesalam, mohon izin digunakan sbg sumber rujukan, thank you sir.
ReplyDelete