Perspektif kualiti telah bermula sejak awal
abad ke-19 yang telah membawa bersamanya pelbagai makna dan definisi yang
berkaitan dengan kualiti. Tokoh-tokoh pengurusan telah memberi difinisi kualiti
seperti nilai (Feigenbaum, 1961) menepati spesifikasi (Gilmore, 1974), menepati
permintaan dan kecacatan sifar (Crosby, 1979), cemerlang (Waterman, 1982), menepati
kehendak pelanggan (Parasuraman, 1985), kesesuaian bagi penggunaan (Juran dan
Gryna, 1988) dan pelbagai lagi.
Manakala tokoh-tokoh kualiti seperti
Feigenbaum (1961) telah mengemukakan pendapat bahawa kualiti ditentukan oleh
pengguna berasaskan pengalaman pengguna dengan produk atau perkhidmatan yang
diukur berdasarkan keperluan mereka. Crosby (1979) pula menjelaskan bahawa
kualiti merupakan keselarasan dengan
keperluan. Kualiti juga dikaitkan dengan darjah keseragaman, kos yang rendah
dalam pengeluaran, dan disesuaikan
dengan pasaran (Deming, 1986). Cohen dan Brand (1993) pula berpendapat
bahawa perspektif kualiti ialah kesesuaian penggunaan atau menepati keperluan
pelanggan. Seterusnya kualiti adalah penambahbaikan berterusan dalam semua
aspek (Bank, 1988)
Garvin (1988) pula telah mengemukakan dan
mengkategorikan definisi kualiti berdasarkan kepada pernyataan seperti berikut
:
1.
Kebolehan
luar biasa dalam mencapai kecemerlangan dengan mematuhi standard yang tinggi.
2.
Berasaskan
produk yang memperlihatkan kualiti adalah sebagai pembolehubah yang berharga
yang terdapat pada setiap unit hasilan.
3.
Berasaskan
kepada pengguna, yang boleh disama ertikan dengan memenuhi kepuasan pengguna
dan barangan atau perkhidmatan yang menepati cita rasa pelanggan.
4.
Berasaskan
pengeluaran yang berlaku apabila pengeluaran menepati keperluan spesifikasi
atau reka bentuk yang ditetapkan dan penambahbaikan kualiti bagi mengurangkan
kecacatan.
5.
Berasaskan
nilai yang memastikan bahawa kualiti adalah darjah kecemerlangan yang diterima
bagi nilai yang diberikan.
Jika
diperhatikan, kualiti adalah istilah yang relatif kerana ianya mempunyai makna
yang berbeza kepada berlainan orang, berlainan masa dan berlainan organisasi.
Contohnya, kualiti sesuatu keluaran ataupun perkhidmatan boleh dimaksudkan dengan
kefahaman, kebolehpercayaan tentang kegunaannya, pada bila-bila masa, jaminan
rupa, keaslian, keunikan dan berbagai-bagai
faktor lain yang diberikan.
Terdapat
juga pendapat yang mengatakan bahawa kualiti ialah satu tawaran (perkhidmatan
atau keluaran) yang dapat melebihi takrif daripada keperluan pengguna atau
pelanggan. Tambahan lagi, mengikut kelakuan pengguna, kualiti ialah nilai
tanggapan oleh pengguna akhir mengenai keluaran dan perkhidmatan yang
diberikan. Ini bermaksud, bahawa sesuatu keluaran atau perkhidmatan akan
dikatakan berkualiti jika ia mempunyai ciri atau sifat yang memenuhi atau
memuaskan keperluan dan harapan pengguna
Jika
dilihat dari perspektif organisasi, maksud kualiti bergantung kepada kedudukan
seseorang dalam organisasi. Sebagai contoh, jika ia seorang perekabentuk,
pelanggan, pengeluar (operasi) dan pengagih, masing-masing mempunyai pandangan
dan pengertian yang tersendiri mengenai kualiti. Gambaran kepada keadaan ini
memperlihatkan kualiti itu ditafsirkan berdasarkan bidang kuasa yang ada.
Perekabentuk
dan jurutera keluaran akan melihat kualiti dan keunggulan serta keakuran kepada
spesifikasi yang meliputi saiz, bahan, kehalusan dan ciri keselamatan
kegunaannya. Pengagih pula memahami
kualiti dari segi permeliharaan perjalanan sesuatu keluaran daripada kilang kepada
pelanggan. Perjalanan pula menumpukan kepada keselamatan penghantaran mengikut
jadual atau masa dan juga latihan kemahiran tertentu pekerja.
Daripada
perbincangan di atas, telah menunjukkan bahawa setiap bahagian dalam sesebuah
organisasi mempunyai definisi yang tersendiri mengenai tugas atau
tanggungjawab mereka. Maka ini menyebabkan terdapatnya kepelbagaian
dalam memberikan definisi kualiti. Tidak
ketinggalan juga Havark Business Revial
(1987) yang memberikan pandangan terhadap kualiti yang berasaskan kepada lima
sudut pandangan.
1.
Keunggulan semulajadi
Pandangan ini
mengatakan kualiti tidak boleh diukur tetapi boleh dikenalpasti secara
universal iaitu kecemerlangan.
2.
Darjah Atribut
Pandangan ini
mendefinisikan kualiti sebagai mempunyai ciri atau sifat tertentu sesuatu
keluaran atau perkhidmatan.
3.
Kepuasan Pengguna
Dalam kontek ini,
darjah kepuasan pengguna keluaran atau perkhidmatan yang diperolehinya.Ini
boleh digambarkan melalui pesanan berulang dan keceriaan menggunakan keluaran
berkenaan.
4.
Kepatuhan Kepada Spesifikasi
Perspektif ini
menilai tahap atau tingkat kualiti sesuatu keluaran atau perkhidmatan yang
dikeluarkan atau ditawarkan mengikut
spesifikasi atau ketentuan yang telah ditetapkan oleh pembentuknya.
Berdasarkan
kepada penjelasan yang dikemukakan mengenai definisi kualiti, ia menjelaskan
tentang kepelbagaian pandangan dan pendapatan mengenai kualiti berdasarkan
bidang, profesion dan organisasi. Begitu banyak yang dikemukan hingga ada
kalanya agak mengelirukan untuk dijadikan panduan dan penerokaan aspek-aspek
kualiti. Bagaimanapun ini tidak menjejaskan sebarang usaha untuk
mempertingkatkan kualiti kepada apa jua bentuk organisasi. Sebaliknya masalah
kualiti dalam organisasi berpunca daripada kegagalan sesetengah komponen dalam
proses penghasilan output.
Sekiranya
masalah kualiti disebabkan oleh manusia, maka mereka mesti dilatih sehingga
berjaya ataupun ditukarkan. Sekiranya
mesin, maka mesin berkenaan perlu diperbaiki ataupun ditukar. Begitu juga jika
didapati kerosakan berpunca daripada sistem, maka sistem berkenaan mesti dikaji
atau diubah semula. Sebaliknya adalah tidak bijak jika menuduh personal
berhubung dengan masalah yang berlaku kerana ia akan menimbulkan
kekecewaan. Sedangkan sebarang bentuk
kekecewaan yang dialami oleh personal dalam organisasi pasti akan meninggalkan
kesan yang negatif terhadap keutuhan organisasi berkenaan. Dalam hal ini,
beberapa syor yang dikemukakan oleh W.Edwards Deming boleeh dijadikan panduan,
iaitu:
1. Membentuk
Tujuan Yang Konsisten Untuk Memperbaiki Keluaran Dan Perkhidmatan.
Dalam hal ini, pengurusan organisasi
perlu meneruskan komitmen kepada kualiti bukan untuk jangka pendek, tetapi juga
untuk jangka panjang. Kualiti perlu dijadikan tunjang kepada tujuan organisasi,
bukannya hasil yang difikirkan boleh memberikan keuntungan. Ini kerana
keuntungan sebenarnya adalah kesan atau hasil daripada kualiti.
2. Membentuk
Falsafah Baru
Kualiti adalah keperluan untuk
sesebuah organisasi kekal dalam persaingan dan meneruskan kelestarian. Segala
yang kurang bermutu, hasil kerja yang tidak menepati spesifikasi dan
perkhidmatan yang tidak lancar perlu disingkirkan. Keefisyenan amat dipercayai boleh menjimatkan
kos, sementara lambat dan kesilapan pula akan menyebabkan perkara sebaliknya.
3. Hapuskan
Kebergantungan Kepada Pemeriksaan Secara Besar-besaran
Seolah-olah telah menjadi amalan
tradisi apabila pemeriksaan sering dilakukan untuk mencari atau memantau
kesilapan yang berlaku. Akibatnya, kecekapan dan keberkesanan akan terhapus
apabila sesuatu kesilapan dapat dikesan. Oleh itu, pembaikan secara berterusan
perlu dilakuan dari peringkat awal dan setiap kesilapan mesti dikesan sehingga
ke akar umbi. Hasilan yang berkualiti pasti akan meningkatkan kepuasan di
kalangan mereka yang mengusahakannya di samping melahirkan perasaan megah
terhadap tugasan yang dilakukan. Secara langsung mereka juga mempunyai rasa
megah dan saying terhadap organisasi yang disertai.
4. Memperbaiki
Sistem Perkhidmatan Pada Setiap Masa
Tugas untuk meneroka atau mencari
kaedah yang boleh meningkatkan kualiti tiada penghujungnya. Ia perlu dilakukan
secara berterusan dengan cara mempelajari proses situ sendiri, dan bukan
kecacatannya. Proses ini dipanggil sebagai penjuruteraan semula atau reengineering.
5. Menginstitusikan
Kaedah Moden Latihan Di Tempat Kerja
Latihan berkualiti bukan setakat
untuk mengetahui cara menggunakan peralatan atau melaksanakan prosedur, tetapi
turut memastikan personal yang terlibat mempunyai pengetahuan dan kemahiran
yang cukup untuk melaksanakan tanggungjawab yang telah diserahkan. Latihan yang
sebegini pasti akan memudahkan proses penyesuaian kaedah kerja dengan lebih
mudah. Rasa mudah yang dirasai oleh personel yang terlibat pasti akan
meninggalkan kesan yang positif, terutamanya dari aspek keseronokan menjalankan
tugas.
6. Menginstitusikan
Kepimpinan
Menginstitusikan Kepimpinan membawa
maksud setiap pemimpin perlu mempunyai tindakan penyeliaan yang secukupnya
terhadap subordinat mereka. Pemimpin bukan setakat memberi arahan kepada
subordinat, turut memberikan ganjaran dan dendaan, serta juga membantu
subordinat ke tahap potensi kebolehan tertinggi.
7. Menghapuskan
Ketakutan Dan Menanamkan Pembelajaran
Budaya terbuka adalah penting untuk
semua ahli organisasi. Mereka seharusnya mempunyai kebebasan untuk menyuarakan
pendapat dan menyampaikan sesuatu masalah dengan jujur. Cara ini akan membantu
pengurus organisasi untuk mengetahui atau mengesan masalah dan seterusnya
merancang tindakan yang sesuai.
8. Membuang
Halangan Antara Bahagian Fungsian / Staf
Halangan antara jabatan atau
bahagian fungsian perlu dihapuskan. Petugas harus didedahkan atau mempelajari
usaha bahagian lain supaya mereka boleh memperbaiki dan meningkatkan
produktiviti. Perkara penting adalah
semua bahagian berkongsi bersama ke arah matlamat yang sama.
9. Membuang
Halangan Dan Meningkatkan Hasil Kerja
Sistem merit dan penilaian tahunan
patut dihapuskan kerana ia merupakan satu paksaan terhadap terhadap ahli
organisasi kerana mereka sering diawasi dan dinilai. Seseorang yang mahu
mempunyai prestasi yang baik, tidak memerlukan sistem intensif atau sebagainya,
sebaliknya memerlukan bantuan untuk mengatasi masalah seperti kekurangan bahan,
peralatan dan latihan. Apa yang penting adalah kesedaran kendiri terhadap
tugasan yang dipertanggungjawabkan. Dalam keadaan ini pentingnya perana
motivasi dalaman.
10. Meningkatkan
Program Pendidikan Dan Latihan Dengan Cepat
Latihan merupakan satu asas penting
untuk mendapatkan kualiti. Latihan perlu mempunyai asas yang meliputi
pemeriksaan yang teliti terhadap alat atau prosedur, termasuk arahan tambahan
dalam kerja berpasukan.
11. Mengambil
Tindakan Untuk Menyempurnakan Transformasi
Untuk menggubal atau mengarah
organisasi kepada kualiti, keseluruhan organisasi mesti bekerjasama ke ara
pencapaian budaya Pengurusan Kualiti Menyeluruh (PKM) atau dalam bahasa
Inggerisnya Total Quality Management
(TQM).
Di
bawah konsep Pengurusan Kualiti Menyeluruh pula telah digariskan beberapa
prinsip pengurusan yang boleh diaplikasikan demi mempertingkatkan kualiti
sesebuah organisasi yang dapat dilaksanakan melalui pengurusan kualiti
organisasi.
1. Sokongan
Pengurusan Atasan
Semestinya pihak pengurusan
hendaklah komited sepenuhnya dalam melaksanakan aktiviti-aktiviti berkaitan
peningkatan kualiti dalam organisasi. Ini perlu untuk menjamin sokongan yang
berterusan daripadanya apabila dikehendaki, memandangkan perubahan-perubahan
akan berlaku dalam segala aspek organisasi seperti dasar, falsafah, sistem dan
prosedur, struktur organisasi dan berkemungkinan akan mengambil masa yang lama.
2. Mengadakan
Perancangan Strategik Kualiti
Dalam membuat perancangan strategik
kualiti, visi dan misi organisasi perlu wujud untuk dikaji kesesuaiannya.
Kedua-dua aspek ini member tuju arah dan fokus serta rujukan perancangan
aktiviti kualiti organisasi. Sumbangannya di dapati begitu nyata kepada
keberkesanan pelaksanaan aktiviti-aktiviti yang berkenaan.
3. Mengutamakan
Pelanggan
Matlamat mengadakan perubahan dan
mempertingkat kualiti adalah kepuasan pelanggan yang dilakukan dengan cara
menghasilkan produk atau perkhidmatan yang memenuhi kehendak akspektasi mereka.
Pelanggan ini adalah terdiri daripada pelanggan dalaman, luaran dan juga stakeholders.
4. Memberi
Latihan Dan Pengiktirafan
Sumber tenaga manusia merupakan
faktor yang paling penting yang dapat mempengaruhi prestasi organisasi. Hanya
melaluinya sahaja, pengurusan sumber-sumber lain seperti teknologi, kewangan
dan bahan-bahan dapat dilaksanakan. Tanggungjawab organisasi yang paling
kritikal terletak pada usaha meningkatkan potensi setiap anggota yang berada di
dalamnya supaya mereka dapat member perkhidmatan dan sumbangan yang lebih baik.
5. Mengukuh
Semangat Berpasukan
Bekerja secara berpasukan dilihat
dapat meningkatkan dan melicinkan
pelaksanaan dan penerapan budaya kecemerlangan dalam sesebuah organisasi.
Pendekataan begini mewujudkan keadaan dan perasaan empowerment kepada semua anggota organisasi. Motivasi yang
ditimbulkan akan member kesan yang amat positif kepada usaha pembaharuan dan
perubahan yang dibawa oleh pihak pengurusan.
6. Mengadakan
Pengukuran Prestasi Dan Penetapan Matlamat Kualiti
Segala usaha pengurusan perlu
disemak dan dinilai keberkesanannya dari masa ke semasa. Ini adalah untuk
menyemak keberkesanan usaha-usaha yang dicadangkan kepada matlamat yang
diinginkan dan membuat tindakan pembetulan kepada masalah yang dikesan.
Kecemerlangan organisasi melalui prinsip ini dibuktikan melalui produk atau
perkhidmatan berkualiti dan memenuhi kehendak pelanggan serta menjimatkan kos.
Pendekatan-pendekatan yang diambil untuk maksud ini adalah seperti menggalak
maklumbalas pelanggan dengan menyediakan peti-peti cadangan, berinteraksi
dengan pelanggan secara langsung, temu bual dan sebagainya.
7. Menekankan
Kepastian Kualiti
Bagi memastikan kecemerlangan yang
berterusan, tanggungjawab utama untuk menentukan pelanggan terus berpuas hati
dengan keluaran atau perkhidmatan yang diberikan akan menjadi tumpuan utama.
Dalam hal ini, adalah penting bagi organisasi untuk menyediakan keluaran dan
perkhidmatan yang sentiasa dalam bentuk kualiti yang dikehendaki.
Pada
keseluruhannya, matlamat utama kualiti dalam sesebuah organisasi ialah
menghasilkan keluaran dan perkhidmatan yang dapat memenuhi kepuasan pelanggan
melalui spesifikasi dan pemprosesan. Banyak program kualiti yang boleh
dilaksanakan kepada semua ahli pada semua peringkat dalam organisasi. Sesebuah
organisasi amat memerlukan satu piawai kualiti agar ia berterusan diterima akan
kewujudannya hasil daripada kualiti yang terkandung dalam organisasi berkenaan.
Bibliografi
Jaafar
Muhammad (2010) : Kelakuan Organisasi.
Leeds Publication, Petaling Jaya.
Mumtaz
Begum Abdul Kadir (2009) : Integriti
Peningkatan Kualiti Organisassi. Utusan Publication & Distribution Sdn.
Bhd., Kuala Lumpur.
No comments:
Post a Comment