1.0 Pengenalan
Setiap individu yang dilahirkan adalah berbeza daripada
individu yang lain. Di dalam sesebuah kelas, terdapat perbezaan individu antara
setiap murid tersebut. Terdapat murid yang lemah, sederhana dan pandai. Menurut
Henson dan Eller (1999) di dalam bukunya Educational Psycholigy for Effective,
kepelbagaian individu merujuk kepada ciri atau sifat manusia yang mempunyai
potensi sama ada memajukan keupayaan seseorang (contohnya seperti optimistik,
sentiasa berani mencuba ) atau membataskan keupayaan seseorang untuk belajar di
dalam persekitaran sekolah ( contohnya seperti takut melakukan, takut
bertanya).
Satu kajian telah dilakukan ke atas dua orang murid
sekolah rendah yang berbeza pencapaian akademik. Kajian tersebut dilakukan
melalui kaedah temu bual berdasarkan beberapa soalan. Seorang mempunyai tahap
pencapaian akademik yang baik dan seorang lagi mempunyai pencapaian akademik
yang lemah. Kedua orang murid tersebut adalah murid lelaki, berumur sembilan
tahun, jantina yang sama dan berada di
dalam kelas yang sama.
Hasil dapatan daripada sesi temu bual, terdapat beberapa
faktor yang telah mempengaruhi pencapaian akademik kedua orang murid tersebut.
Antaranya, faktor personaliti, gaya kognitif dan
gaya belajar,
kesihatan, jantina dan lokasi/tempat tinggal murid.
Justeru itu, beberapa langkah perlu diambil oleh guru
untuk mengatasi masalah pencapaian akademik kedua orang murid tersebut.
Pertama, kaedah kumpulan, pembelajaran
koperatif, memberi peneguhan positif dan negatif, mempelbagaikan strategi
pengajaran dan pembelajaran serta mempelbagaikan bahan bantu mengajar.
2.0 Kajian Literatur
Menurut Carl Jung personaliti terbahagi kepada
tiga jenis iaitu ekstrovert, introvert dan ambivert. Murid yang memilikki
ciri-ciri ekstrovert iaitu suka bergaul, cepat mengeluarkan pendapat, mudah
mesra, kreatif dan bersikap lebih terbuka mempunyai pencapaian akademik yang
lebih baik.
Menurut Honey dan Mumford (1992) dengan
mengenalpasti gaya pembelajaran individu, ia
bukan sahaja hanya dapat mengeksploitasi gaya
pembelajaran yang diamalkan oleh individu malahan dapat meningkatkan potensi
seseorang dalam proses pembelajaran.
Menurut Maccoby dan Jacklin (1974) pelajar
perempuan lebih baik daripada kecerdasan lisan atau bahasa, sementara pelajar
lelaki pula lebih baik dari segi kecerdasan ruang. Ini bermakna pelajar
perempuan lebih baik di dalam perbendaharaan kata, tugasan mengeja perkataan
dan membaca. Sementara, pelajar lelaki pula lebih baik di dalam tugasan membaca
peta, teka silang kata atau tugasan berkaitan ruang. Pelajar lelaki turut
mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang dalam mata pelajaran matematik ,
contohnya dalam menyelesaikan tugasan geometri.
3.0 Faktor-faktor
mempengaruhi
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik
murid. Antaranya faktor personaliti, gaya
kognitif dan gaya
belajar, jantina, kesihatan dan lokasi atau tempat tinggal.
3.1 Personaliti
Setiap murid mempunyai personaliti
yang tersendiri. Faktor personaliti memainkan peranan penting dalam
mempengaruhi pencapaian akademik seseorang pelajar (Eysenck 1979). Menurut ahli psikologi, personaliti
merangkumi pemikiran, persepsi, nilai, sikap, watak, keupayaan, kepercayaan,
kecerdasan, motivasi, kebiasaan dan sebagainya.
Menurut Carl Jung personaliti
terbahagi kepada tiga jenis iaitu ekstrovert, introvert dan ambivert. Murid
yang memiliki ciri-ciri ekstrovert iaitu suka bergaul, cepat mengeluarkan
pendapat, mudah mesra, kreatif dan bersikap lebih terbuka mempunyai pencapaian
akademik yang lebih baik. Pelajar sekolah rendah didapati lebih ekstrovert
serta mampu memperolehi pencapaian akademik yang cemerlang
(Elliot,1972;Anthony,1977 dan Riding 1979).
Murid yang peramah, suka bergaul dan ceria mudah mendapat
ramai kawan. Ini dapat meningkatkan pencapaian akademik apabila mereka dapat
belajar secara berkumpulan. Pada kebiasaannya, murid
akan menjadi baik dan berjaya apabila mereka bersahabat dengan rakan yang baik
dan rajin. Jika mereka bersahabat dengan rakan yang tidak bermoral maka mereka
turut gagal mengekalkan kejayaan yang dicapai sebelumnya ( Sulaiman, 1996
). Ini bermaksud seseorang murid yang
mempunyai kecemerlangan dalam bidang akademik akan menjadi sebaliknya jika
berkawan dengan rakan-rakan yang mempunyai sikap yang malas dan tidak suka
kepada sesuatu kejayaan dalam bidang akademik. Hal ini kerana, seseorang rakan
itu dapat mempengaruhi rakan yang lain untuk mengikuti jejaknya.
Faktor
personaliti ini dapat disokong oleh Teori Sigmund
Freud bahawa perkembangan personaliti manusia terbahagi kepada tiga iaitu ego,
id, dan superego. Murid yang berkebolehan dan pintar cerdas kognitif dalam
pencapaian akademik tergolong dalam personaliti ego. Ego ialah realiti komponen
psikologi yang mengutamakan realiti dan pemikiran logik. Murid yang memiliki elemen ego penuh dengan
persepsi, inginkan kemajuan dan boleh menyesuaikan fungsinya mengikut keadaan
semasa.
Manakala, murid yang mempunyai
personaliti id ialah murid yang mementingkan keseronokkan, tidak rasional dan
penuh dengan orientasi berkehendakkan kepuasan. Murid superego pula lebih
menyerupai hati nurani atau conscience seseorang individu. Murid ini mempunyai
kedua-dua personaliti ego dan id.
3.2 Gaya belajar dan gaya
kognitif
Faktor
ini turut disokong oleh Herman Witkin dan Gooddenough (1977) yang
memperkenalkan gaya bebas medan
dan bersandar medan .
Antara ciri-ciri pelajar gaya bebas medan ialah , suka
berinteraksi secara formal dengan guru, matlamat pembelajaran daripada punca
dalaman dan suka merancang sendiri cara pembelajaran. Manakala,ciri-ciri
pelajar bersandar medan
ialah suka berinteraksi secara informal dengan guru, matlamat pembelajaran
daripada punca luaran iaitu ibu, bapa atau guru dan suka pembelajaran terancang
dan berstruktur. Oleh yang demikian, pelajar yang mempunyai ciri bersandar medan mempunyai pencapaian akademik yang lebih cemerlang
berbanding pelajar bebas medan .
Pencapaian
akademik murid yang berbeza turut merujuk kepada gaya kognitif impulsif dan reflektif. Menurut
Slavin (1997) gaya
impulsif merujuk seseorang yang gemar memberi respons secara tepat, yang
biasanya tidak menitikberatkan ketepatan. Pelajar impulsif suka membuat kerja
dengan cepat, tetapi membuat kesilapan kerana belajar mengikut gerak hati.
Manakala, pelajar reflektif seseorang yang sentiasa menganalisis diri dan
pemikiran sendiri. Pelajar reflektif lambat menyiapkan tugasan tetapi kurang
membuat kesilpan. Mereka lebih mementingkan ketepatan jawapan atau kesempurnaan
tugasan daripada menepati masa yang ditetapkan. Perasaan kurang yakin diri ini
menyebabkan mereka lambat menyiapkan tugasan.
3.3 Kesihatan
Murid
yang sihat sentiasa riang, cerdas, suka bertanya dan dapat mengikuti pengajaran
dan pembelajaran guru dengan baik. Manakala, murid yang tidak sihat kelihatan lemah, kurang bertenaga, tidak
menumpukan perhatian di dalam kelas dan tidak mempunyai ramai kawan. Selain
itu, murid lemah kerana menghadapi masalah kesihatan seperti asthma,
talassemia, hepatitis B dan sebagainya.
Penjagaan
kesihatan merupakan salah satu
tanggungjawab penting kepada murid. Kesihatan fizikal dan kesejahteraan mental
akan membolehkan murid mengikuti pelajaran dengan baik dan sempurna. Pemakanan
yang tidak mencukupi sama ada dari segi kuantiti ataupun kualiti boleh
melambatkan proses kematangan. Kekurangan pemakanan yang seimbang boleh
menggangu pola-pola pertumbuhan kerana kurangnya pengambilan vitamin, mineral
dan protein.
Dengan
pengabaian tersebut, keupayaan fizikal dan mental murid-murid tersebut agak
terbatas dan lemah menyebabkan tumpuan mereka terhadap pembelajaran adalah
lemah. Keadaan ini menyumbang kepada kemerosotan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran yang dipelajarinya.
Faktor ini turut disokong dengan adanya Teori Hirarki Keperluan
Maslow. Keperluan Fisiologi merupakan peringkat
keperluan yang paling asas. Keperluan ini adalah penting bagi kehidupan sesuatu
organisme, apatah lagi manusia. Keperluan asas ini merangkumi apa yang
diperlukan untuk diri atau fizikal seseorang seperti keperluan mendapatkan
makanan, minuman dan tempat tinggal.
Oleh itu, dalam
konteks pendidikan murid-murid yang kurang mendapat makanan tidak dapat
menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pelajaran mereka. Ini kerana
kesan daripada kekurangan keperluan ini akan mengakibatkan kesihatan murid
terganggu atau terjejas.
4.0 Jantina
Pengaruh jantina adalah amat besar dalam
mempengaruhi pencapaian akademik seseorang individu. Jantina boleh mempengaruhi
individu dalam berbagai cara dan keadaan contohnya dalam cara berpakaian,
berfikir, kesopanan, sikap, personaliti dan juga dalam pencapaian akademik
(Campbell dan Clewell 1999).
Menurut
Maccoby dan Jacklin (1974) pelajar perempuan lebih baik daripada kecerdasan
lisan atau bahasa, sementara pelajar lelaki pula lebih baik dari segi
kecerdasan ruang. Ini bermakna pelajar perempuan lebih baik di dalam
perbendaharaan kata, tugasan mengeja perkataan dan membaca. Sementara, pelajar
lelaki pula lebih baik di dalam tugasan membaca peta, teka silang kata atau
tugasan berkaitan ruang. Pelajar lelaki turut mempunyai pencapaian akademik
yang cemerlang dalam mata pelajaran matematik , contohnya dalam menyelesaikan
tugasan geometri.
Faktor ini turut
disokong oleh Teori Kecerdasan Pelbagai oleh Howard Gardner. Pencapaian
akademik murid perempuan lebih baik daripada murid lelaki kerana murid
perempuan mempunyai kecerdasan verbal linguistik. Menurut Howard Gardner’s,
(1983), seseorang yang mempunyai kecerdasan verbal-linguistik mampu memahami,
bertutur, menulis pelbagai jenis bahasa dan mampu menguasai bahasa asing dengan
baik dan fasih
Oleh itu, murid perempuan dikatakan memiliki kecerdasan
verbal linguistik kerana cemerlang pada peringkat persekolahan dalam bidang
bahasa. Murid perempuan sering melibatkan diri dalam pertandingan berkaitan
bahasa, meminati ilmu falsafah dan isu-isu sosial dan suka membaca bacaan yang
luas serta membaca dengan pantas.
5.0 Lokasi atau tempat
tinggal
Murid yang tinggal dan membesar di kawasan persekitaran
yang sihat mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan dirinya. Menurut Papalia
(2001) persekitaran merupakan perkara yang bukan genetik yang mempengaruhi
seseorang individu. Ini dapat dilihat melalui asuhan dan interaksi dengan kedua
orang ibu bapanya, pengaruh adik-beradik, ahli keluarga lain, guru,
kawan-kawan, bahan media cetak dan media elektronik serta bahan daripada
komputer.
Menurut Baumrind ( di dalam
Santrock, 2001), terdapat empat bentuk asuhan keluarga iaitu authoritarian,
autoritatif, mengabaikan dan indulgent. Ibu bapa yang mengamalkan bentuk asuhan
keluarga autoritatif dapat membantu pencapaian akademik murid-murid di sekolah.
Ini kerana, ibu bapa autoritatif adalah ibu bapa yang memberikan kebebasan yang
terbatas kepada anak mereka. Antara ciri ibu bapa autoritatif ialah
menggalakkan anak-anak berdikari di samping memberi sedikit kawalan ke atas
tingkah laku mereka dan anak-anak bebas berkomunikasi secara lisan dengan ibu
bapa yang bersifat menyokong dan membantu perkembangan anak-anak mereka. Oleh
yang demikian, anak-anak yang dibesarkan dengan cara asuhan autoritatif ini
menunjukkan tingkah laku bersosial yang baik.
Faktor ini turut disokong dengan Teori Perkembangan Ekologi
Bronfenbrenner. Mengikut Urie Bronfenbrenner (1917) terdapat lima sistem yang mempengaruhi ekologi iaitu
sistem mikro, sistem meso, sistem ekso, sistem makro dan sistem krono. Sistem
mikro adalah seting di mana seseorang individu menghabiskan masa bersama-sama
keluarga, rakan sebaya, berada di sekolah atau berada di kawasan setaman atau
sekampung. Di dalam sistem ini, individu mempunyai hubungan yang langsung
dengan ibu bapa, adik beradik, guru, rakan sebaya, jiran dan lain-lain. Justeru
itu, murid yang tinggal di dalam ekologi sistem mikro dapat membesar dengan
sihat dan sekaligus dapat meningkatkan pencapaian akademiknya. Ini kerana
kawasan persekitarannya telah membantu menjadikannya murid yang seimbang dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.
5.0 Langkah-langkah mengatasi
Antara langkah-langkah mengatasi yang boleh diambil ialah
mengadakan kaedah kumpulan, pembelajaran, peneguhan positif dan negatif,
mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran serta mempelbagaikan bahan
bantu mengajar.
5.1
Kaedah kumpulan
Di dalam sesebuah kelas terdapat beberapa orang murid yang
mempunyai tahap keupayaan yang berbeza-beza. Oleh itu, guru boleh menggunakan
kaedah kumpulan untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
berdasarkan tahap keupayaan murid. Ini dapat memudahkan guru menyediakan
latihan atau bahan sumber pengajaran dan pembelajaran.
Guru boleh mengasingkan murid yang lemah, sederhana dan pandai
dalam kumpulan yang ditetapkan. Dengan cara ini, guru dapat memantau prestasi
setiap kumpulan berdasarkan tahap keupayaan dan kecerdasan murid-murid
tersebut. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran juga tidak membebankan murid
kerana guru menggunakan aras yang berbeza untuk setiap kumpulan.Guru juga perlu
membuat carta kemajuan dan rekod profil untuk setiap murid-muridnya. Hasil
pemerhatian guru dan pencapaian murid perlu dicatat dari masa ke masa.
5.2 Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran koperatif ialah pembelajaran di dalam
kumpulan heterogenius di mana biasanya terdapat murid cerdas dan lambat. Di
dalam aktiviti pembelajaran ini, murid cerdas dikehendaki membantu murid lemah.
Murid yang cerdas akan bersungguh-sungguh membantu murid yang lemah kerana
markah yang diperoleh setiap individu di dalam kumpulan akan menjadi markah
kumpulan. Secara tidak langsung, dapat memupuk semangat bekerjasama apabila
setiap kumpulan bersaing satu sama lain.
Kaedah pengajaran ini adalah menggunakan idea “perancah”
(scaffolding) dalam Teori Perkembangan Kognitif Vygotsky, di mana murid cerdas
akan membimbing pelajar lemah di dalam zon perkembangan proksimal. Ini kerana,
ada kalanya pengajaran rakan sebaya lebih berkesan daripada guru, kerana
pemikiran lateral boleh digunakan oleh pelajar yang cerdas ini.
5.3 Peneguhan positif dan
negative
Semasa berlakunya aktiviti pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas, guru hendaklah memberi peneguhan positif kepada murid yang
menunjukkan tingkah laku yang baik. Murid-murid akan berasa dihargai apabila
dipuji oleh guru. Guru boleh membuat peneguhan positif dengan mengatakan
“bagus”apabila murid dapat memberi jawapan yang betul ketika sesi soal jawab di
dalam kelas. Peneguhan positif juga boleh diberikan dengan memberikan simbol
bintang pada buku latihan murid kerana dapat menyiapkan kerja dengan tulisan
yang kemas dan cantik.
Manakala, peneguhan negatif untuk mengelakkan tingkah
laku yang yang tidak disukai. Contoh, guru yang hendak mengelakkan muridnya
membuat bising akan mengatakan bahawa, “Saya akan membenarkan murid yang telah
menyiapkan kerja keluar rehat lebih awal”. Oleh itu, murid akan menyiapkan
kerja yang diberikan untuk keluar rehat lebih awal.
Selain itu, guru juga boleh menggunakan prinsip Premack
atau “grandmother’s rule, iaitu dengan menyatakan , “ Murid yang membuat kerja
dengan tulisan yang cantik dan kemas akan dibenarkan membaca komik “Naruto”.
Ini bermakna murid akan membuat latihan yang diberikan dengan teliti untuk
mendapatkan sesuatu yang disukainya.
5.4 Mempelbagaikan
strategi pengajaran dan pembelajaran
Strategi dan kaedah pengajaran guru berfungsi sebagai
satu panduan pengajaran ke arah keberkesanan pengajaran dan pembelajaran guru
di dalam kelas. Guru perlu mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
untuk menarik minat murid supaya dapat mengikuti pengajaran dan pembelajaran
sehingga tamat. Antaranya, kuiz, perbincangan, percambahan idea, lakonan,
simulasi, kaedah penyoalan, projek dan lawatan.
Guru juga boleh menngunakan pelbagai soalan bagi
mengetahui tahap pencapaian dan kebolehan muridnya. Penyoalan boleh dilakukan
dalam bentuk pengetahuan, pemahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan
penilaian. Contoh, guru boleh memulakan pengajaran dan pembelajaran di dalam
kelas dengan memulakan set induksi menggunakan tayangan video, bercerita,
bernasyid dan sebagainya. Secara langsung dapat menggalakkan penglibatan
murid-murid dan meningkatkan motivasi untuk belajar.
3.5 Mempelbagaikan bahan
Bantu mengajar
Guru perlu menggunakan pelbagai bahan bantu mengajar
seperti penyampaian maklumat melalui transperansi, laman web atau pencarian
internet, carta dan lain-lain lagi. Ini adalah sesuai kerana di dalam sesebuah
kelas ada murid yang peka kepada audio, ada yang tertarik kepada visual dan
yang tertarik kepada kinestetik.
Pembelajaran melalui akhbar di dalam bilik darjah adalah
satu cara pengajaran yang boleh merangsang minda murid berfikir, kerana
terdapat banyak pengetahuan yang boleh didapati di dalam surat khabar tersebut.
Pembelajaran berbantukan komputer juga dapat merangsang
minat murid untuk belajar. Soalan-soalan yang diberikan adalah mengikut aras
soalan daripada yang mudah hingga susah.
Oleh itu, murid yang lemah, sederhana dan pandai dapat menjawab soalan
mengikut tahap keupayaan masing-masing. Pembelajaran berbantukan komputer amat
menarik digunakan kerana mengandungi elemen-elemen visual grafik yang dapat
menarik perhatian murid contohnya animasi kartun.
4.0 Kesimpulan
Pencapaian akademik murid yang berbeza adalah disebabkan
oleh faktor personaliti, gaya kognitif dan gaya belajar, jantina,
kesihatan dan faktor lokasi. Ini kerana setiap murid mempunyai perbezaan individu
tersendiri.
Oleh itu, setiap guru perlu mengenalpasti apakah tahap
kecerdasan murid di dalam kelas. Ini untuk memudahkan guru menjalankan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap keupayaan seseorang murid itu.
Langkah-langkah mengatasi yang boleh di ambil oleh guru ialah mengaplikasikan
kaedah kumpulan, pembelajaran koperatif, memberi peneguhan positif dan negatif,
mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran serta mempelbagaikan bahan
bantu mengajar.
Guru juga perlu
mengenalpasti dan memahami setiap masalah yang berlaku pada murid-muridnya. Keprihatinan dan kerjasama
guru membantu murid yang mengalami masalah perbezaan individu ini akan dapat
melahirkan modal insan yang cemerlang suatu hari nanti. Ini sejajar dengan
hasrat Falsafah Pendidikan kebangsaan
bahawa modal insan yang dilahirkan haruslah seimbang dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani. Guru bukan sahaja menyampaikan ilmu pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas malah memainkan peranan amat penting iaitu mendidik
dan membimbing murid menjadi insan yang berguna, cemerlang, gemilang dan
terbilang pada masa hadapan.
5.0
Rujukan
Agnes, P. W. , Kellerman, A.S., & Meyer, J. (1996). Multimedia in the classroom. Boston : Allyn & Bacon.
Alsagoff. S (1992). Teknologi
pengajaran. Kuala Lumpur
: Dewan Bahasa dan Pustaka
Ismail.M, (1995). Penilaian di bilik darjah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Husin.K(1993).Pedagogi
3. Penggunaan psikologi dalam bilik darjah.Petaling Jaya : Longman Malaysia .
Mohamed.M. (1990). Pengantar
psikologi satu pengenalan asas kepada jiwa dan tingkah laku manusia, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Nor.S & Ramli. D (1998). Kemahiran
Berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK): Longman.
Wan Zah Wan Ali (2000) Memahami
pembelajaran. Kuala Lumpur: Utusan Publications
Saya berjaya baca sampai penghujung. Menarik dan sangat membantu saya. Terima kasih.
ReplyDeletesatu perkongsian ilmu yang baik...terima kasih kerana sudi berkongsi bahan bacaan...
ReplyDeleteTima kasih banyk2 tuan DR atas usaha murni tuan ini. Ilmu yang tuan kongsi ini dapat saya jadikan rujukan dalam melaksanakan tugasan saya. Saya adalah bekas pelajar tuan di IPBMM SABK 2006. Kami geng "seruling" dari Perlis.
ReplyDeleteTerima kasih banyak2 Tuan.... ilmu dan input yang sangat berguna sebagai rujukan saya.....
ReplyDelete